Guldkorn

Jag skulle ju snacka guldkorn på Gotland, kom på att jag har säkert mängder av gamla bloggar om vad vi gjort varje år. 
  

   

Kan iaf presentera hur jag lagt upp semestern år, för nu börjar de bli svårt att komma på nya grejer. Nu är det mer vad gillar vi, va gör vi om? Barn blir äldre, gillar olika saker och nya barn tillkommer (dock inte av mig). 

Förra året skrev jag ut olika kartor av Gotland och la in lämpliga rutter man kunde ta för att enkelt se vad som låg vart och vilka man kunde få med på samma tripp, kallas för övrigt reseledaren av detta sällskap och det har jag axlat på ett överseriöst sätt! 

  

    
I år blev det en egen liten resebroschyr med gamla favoriter och nya godingar. En blandning av nytt och gammalt.

Broschyren börjar i norr och slutar i söder. 

På norra Gotland står det mellan två olika ställen som båda skulle va nya för oss, ska vi dra väst eller öst? Har ni nån favvo så säg till. 

Bungenäs eller Bläse kalkbruk? Två ställen vi inte varit på än. Bad finns på båda och de är ett måste för barnen mina, så brukar alltid kolla upp de. Vi har oxå Ett litet creperi, man önskar ju att man kunde äta fyra ggr om dagen på den här ön, finns så mycket gott. Mix ranch ligger även norr om Visby, inte varit där heller men tror de kan vara nåt för barnen i min ålder, mängder av olika aktiviteter. 

  

   

På nordöstra sidan kan man färga egna ljus och hoppa i pool, pool är det bästa Jack vet så har en känsla av att vi kan hamna här. 

  

   

Den västra sidan hittar man Salthamn, ett ställe syrran åkte till och sedan tipsade om efter att vi dragit hem förra året. Ser väldigt trevligt ut och där finns även många fina stränder. Har bokat bord på Hop shed brew, vi är ju rätt många som ses på ön i år så det verkade passa oss, drar nog tidigare för att spela lite discgolf innan maten. 

  

   

Vi åker oftast v32, de passar oss bäst och då är det alltid medeltidsveckan. Där har vi vandrat runt några gånger och kollat på tornespel, på den tiden va de gratis att gå in på området, så får se hur vi gör i år, har ju med oss en grabb som ännu inte fått uppleva medeltiden på ön. Min absoluta favorit att gå till på kvällen är Vår fru! Har skrivit de många gånger och det är inte en tripp om jag inte får gå dit minst en kväll. Minns när det va helt nytt innan de hunnit blivit"en grej".

  

   

Regnar det nån dag kanske de blir en tur till museet. 

Drar man sen nedåt, sydväst, så hittar man Surflogiet, där har vi ätit ett gäng gånger nu, både lunch och middag. Underbart ställe men vi har råkat vara där när nåt har strulat nästan varje gång, ändå grym miljö att ta med kids till då dom slipper sitta still å vänta på god mat. Tofta har oxå varit en plats som är återkommande. Bad i både pool och hav och smarrig lunch. Barnen älskar de! 

  

  

På andra sidan sydöstra delen letade jag på två stränder, där en av dom va ett tips från Elsa Billgren. Vid den andra kan man trampa sand och vatten tillsammans med raukar. 

  

   

På denna sida hittar vi även glasstudion Big pink som jag velat besöka länge men de har ännu inte blivit av, håller tummarna. I Ljugarn finner man den godaste våfflan ever! Hoppas vi åker tillbaka i år. 

  

   

Nästan allra längt ner hittar man Hamra krog, där har jag inte vart en jag reste hit med farmor och farfar för en herrans massa år sen, då va de efter säsong så restaurangen va inte öppen, kan bli ett kärt återseende i år. 

   

   

De va mina tips för i år, många ställen som jag som sagt inte ens vart på själv än men vill man se tidigare resor och tips så sök bara på Gotland i sökrutan, där finner ni mängder av gamla bloggar om tidigare resor. 

  

På bilderna över: 
1. Vecino. 2. Strykjärnet. 3.H10. 4. Syrrans karamellbod. 5. Pastamakarna. 6. Roma. 7. Bruna dörren. 8. Hamnen. 9. Surflogiet. 10. Högt och lågt. 11. Små barn. 12. Trötta föräldrar. 

 

Lämna en kommentar